Toteutusmallit
INKA:lla arviointien käytännön toteuttamiseen on
olemassa kaksi perusmallia.
1. Arviointipäivä:
- On päivän kestävä ja kokonaista oppilaitosta,
sen yksikköä tai koulutusalaa koskeva arviointitapahtuma
- Kattaa useita opintojaksoja ja mahdollisesti koulutusaloja
- Arviointiin varataan ATK-luokka, jossa arvioinnit toteutetaan
- Arviointitilaisuutta edeltää suunnitelma siitä,
mitkä ryhmät arviointiin osallistuvat
- Lisäksi selvitetään, mitä opintojensa osaa
opiskelijat arvioivat
- Kootut tiedot toimitetaan arviointitilaisuuden vetäjälle
niin, että hän pystyy luomaan arvioitavat opintojaksot
- Vetäjä ohjaa opiskelijoita kertomalla miten toimitaan
ja mitä arviointi koskee
- Tuloksista raportoidaan arviointistrategian mukaisesti.
2. Yksittäinen arviointitilaisuus:
- Yksittäisen opettajan oman opetuksensa arviointia
- Liittyy vain yhden tai muutaman opintojen osan arviointiin
- Opettaja varaa käyttöönsä tarvittaessa ATK-luokan,
jossa arvioinnit toteutetaan
- Opettaja kertoo opiskelijoille miten toimia ja mitä arviointi
koskee
- Opettaja raportoi itselleen