Arviointisuunnitelma on tietylle ajanjaksolle laadittu suunnitelma oppilaitoksen arviointitoiminnan käytännön toteuttamisesta. Arviointisuunnitelman laadinnassa otetaan huomioon:
1. Oppilaitoksen koko
2. Yksiköiden ja koulutusalojen lukumäärä
3. Yksiköiden sijainti toisiinsa nähden
4. Oppilaitoksessa jo olemassa olevat tehtäväjaot ja rakenteet
Arviointisuunnitelma pitää huolen siitä, että arvioinnissa käytetään tehokkaasti hyväksi oppilaitoksen eri yksiköiden henkilöstön olemassa olevaa osaamista, jo käytössä olevia tehtävän jakoja, välineitä ja mahdollisuuksia. Oppilaitoksen arviointisuunnitelmassa määritellään yksityiskohtaisesti:
1. Arvioinnin kulloisetkin strategiset painopisteet
2. Arviointien toteuttamisajankohdat ja aikataulut
3. Arvioinnin toteuttajat
4. Arvioinnissa kulloinkin käytettävät yhteiset mittarit
5. Arviointiin osallistuvat ryhmät
6. Tulosten välittäminen tiedoksi ao. henkilöille
Arviointisuunnitelmassa otetaan huomioon, ettei arvioinneilla kuormiteta liiaksi opiskelijoita, henkilöstöä tai sidosryhmiä. Optimaalinen kyselyiden määrä vaihtelee eri ryhmien kesken vuositasolla. Sidosryhmiä ja henkilökuntaa voi lähestyä kerran 1 - 2 vuodessa. Opiskelijoiden kohdalla voidaan sanoa, että kukin opiskelija voi täyttää lukuvuoden aikana 2 - 4 arviointikyselyä.